ARAPÇA GRAMER KONULARI
ZAMİRLER
الضمائر
1.MUNFASIL (BİTİŞMEYEN-ÖZNE) ZAMİRLER الضّمائرُ المنفصلةُ Kendi başına (fiile, harfi cer, İSİM v.b.‘e bitişik olmaksızın) kullanılabilen zamirlerdir.
İkiye Ayrılıyor:
Devamlı Merfu ve Mecrür gelenler.
Çoğul
|
İkil
|
Tekil
| |
هُمْ
ONLAR
| هُمَا
O İKİSİ
| هُوَ
O
|
Müzekker
|
هُنَّ
|
هُمَا
|
هِيَ
|
Müennes
|
اَنْتُمْ
SİZ
|
اَنْتُمَا
İKİNİZ | اَنْتَ
SEN
|
Müzekker
|
اَنْتُنَّ
|
اَنْتُمَا
|
اَنْتِ
|
Müennes
|
نَحْنُ
BİZ
|
نَحْنُ
BİZ |
اَنَا
BEN
|
ÖRNEKLER اَمْثِلة
اَنَا مُعَلِّمُ: Ben öğretmenim
اَنْتُمْ مُعَلِّمُونَ Siz-e-öğretmensiniz
اَنْتُنَّ مُعَلِّمَاتُ: “= -k- = “
هُوَ كَتَبَ: O- yazdı
هُنَّ كَتَبْنَ:Onlar-k- yazdılar “
انْتِ تَكْتُبِينَ: Sen-k- yazıyorsun “
نَحْنُ نَكْتُبُ: Biz “k -yazıyoruz
Not:
İnsan dışındakilerin çoğullarının yerine tekil-müennes zamir هِيَ gelir.
— Devamlı mensup gelenler
Çoğul
|
İkil
|
Tekil
| |
إيّاهم
ONLARI |
إيّاهما
İKİSİNİ |
إياه
ONU |
Müzekker
|
إيّاهنّ
|
إيّاهما
|
إياها
|
Müennes
|
إيّاكم
SİZİ |
إيّاكما
İKİNİZİ |
إيّاكَ
SENİ |
Müzekker
|
إيّاكنّ
|
إيّاكما
|
إيّاكِ
|
Müennes
|
إيّانا
BİZİ
| إيّانا
BİZİ
|
إيّايّ
BENİ |
2.MUTTASIL (BİTİŞİK-NESNE) ZAMİRLER: Kendi başına kullanılamayan (Fiil, harfi cer, isim v.b.’e bitişik olarak kullanılan) zamirler.
Çoğul
|
İkil
|
Tekil
| |
هُمْ
ONLARI-N
| هُمَا
O İKİSİNİ-
| هُ
Onu-
|
Müzekker
|
هُنَّ
|
هُمَا
|
هَا
|
Müennes
|
كُمْ
SİZİ-N
| كُمَا
İKİNİZİ-N
| كَ
SENİ-N
|
Müzekker
|
كُنَّ
|
كُمَا
|
كِ
|
Müennes
|
نَا
BİZİ-M
| نَا
BİZİ-M
| يِ
M-
|
ÖRNEKLER اَمْثِلة
A-Fiillere bitişir
كَتَبْناهَاَ: Onu-e-k- yazdık
كَتَبُواكُمْ: Sizi-e- yazdılar-k
كَتَبْنُمْنَا: Bizi yazdınız-e-
نَكْتُبُهَا: Onu-k-yazıyoruz
سَنَكْتُبُهُمْ: Onları-e- yazacağız
لا سَنَكْتُبُكُنَّ: Sizi-k- yazmayacağız
Not:
1- İnsan dışındakilerin çoğullarının yerine tekil-müennes zamir هَا gelir
2- Bitişik zamirler, a-Fiillere b-İsimlere c-harf-i cerlere
Bitişir
Bitişik zamirler İsimlere bitişir; isim tamlaması olur
كِتَابُكَ: Senin –e-kitabın
كِتَابُنَا: Bizim kitabımız
كِتَابُهُمْ:Onların-e- kitabı
مُعَلمُكَِ: Senin–e-öğretmenin
مُعَلِّمَاكَِ: Senin iki öğretmenin
مُعَلِّمُوكَ: Senin–e-öğretmenlerin
رَاَيْتُ مُعَلمَكَِ: Senin öğretmenini gördüm
رَاَيْتُ مُعَلِّمَيْكَِ:Senin iki öğretmenini gördüm
رَاَيْتُ مُعَلِّمِيكَ: Senin öğretmenlerini gördüm
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الاسم المفرد والتثنية والجمع
İSIMLERDE TEKIL-İKİL-ÇOĞUL
TEKİL
|
İKİL
|
ÇOĞUL
| |
nesne özne
مُعَلِّمُونَ ِينَ
|
nesne Özne
مُعَلِّمَان يْنِ
|
مُعَلِّم
|
MÜZEKKER
|
مُعَلِّمَاتٌ
|
nesne özne
مُعَلِّمَتَانِ يْنِ
|
مُعَلِّمَة
|
MÜENNES
|
Not:
1- İsimler, cümle içinde fail-özne olursa, son harekeleri ötre olur.
Başında إِل (elif-lam) yoksa çift ötre olur.
2- İsimler, cümle içinde meful olursa, son harekeleriل أ (elif-lam)lı olursa tek üstün َ, ل أ (elif-lam) sız olursa çift üstün olur. Muzafun ileyh olursa veya başında harf-i cer bulunursa son harekeleri ِ esre veya çift esre olur. Müennes çoğullar üstün alması gereken yerde onun yerine esre alır.
رَاَى مُعَلِّمٌ bir öğretmen gördü
مُعَلِّمَانِ “İki “Öğretmen “
مُعَلِّمُونَ “ Öğretmenler “
رَاَيْتُ مُعَلِّمًا bir öğretmeni gördüm
مُعَلِّمَيْنِ “ iki “Öğretmen“
لِمُعلّمَيْنِ İki öğretmen için
لِمُعلّمِينِ Öğretmenler için
مُعَلِّمِيِن “Öğretmenler “
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الجملة الفعلية
FİİL CÜMLESİ
(Fiille Başlayan Cümleye Denir)
ÖGELERİ: Fiil, Fail-Özne Ve Meful-Nesneden ibarettir.
a-(Fail-Özne, daima ötre veya ikildeانِ , kurallı müzekker çoğulda ونَ alır)
b-(Meful-Nesne, üstün alır, başında harf-i cer varsa esre alır –(ikilde يْنِ –kurallı müzekker çoğulda ينَ alır)
1- Fiil cümlesinde önce basit düz tümleçler, sonra dolaylı tümleçler yazılır.
2- Fiil cümlesinde fiil, fail-özneye sadece müzekkerlik-müenneslikte uyar. Fiil cümlesinde failler-özneler ikil veya çoğul da olsa, fiil tekil kalır.
ÖRNEKLER اَمْثِلة
ذَهب الطّالبُ إلى المدرسةِ
Öğrenci okula gitti.
هَلْ كَتَبتَ الدَّرْسَ فِى الْمَدْرَسَةِ مِنْ صَدِيقِكَ
Dersi okulda arkadaşından mı yazdın?
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الجملة الإسمية
İSİM CÜMLESİ
(İsimle Başlayan Cümleye Denir)
A-MÜBTEDA
1- Başa gelir
2- Son harfinin harekesi ötre olur. (ikildeانِ , kurallı müzekker çoğulda ونَ olur)
3- Başında ل أ (elif-lam) bulunur.
B-HABER
( dir, dıra bitişen kelime veya kelimeler, haberdir)
1- Sonra gelir
2- Son harekesi çift ötre olur. ( İkildeانِ , kurallı müzekker çoğuldaونَ olur)
3- Başında ل أ (elif-lam) bulunmaz.
4- Haber sadece şu konularda mübteda’ya uyar. (müzekker-müennes (Tekil-ikil-çoğul)
Ancak İnsan dışındakilerin çoğullarının haberi, sıfatı, fiili, zamiri, ism-i mevsulü vb. müennes-tekil gelir.
5- Başında harf-i cer varsa kurala uymaz, sadece harf-i cer sonunu esre yapar.
6- Mübteda isim-sıfat tamlaması, masdar manalı fiil cümlesi olabilir
Haber de isim-sıfat tamlaması, fiil ve isim cümlesi şeklinde gelebilir. Haber fiil cümlesi şeklinde gelirse fiil, tekil-ikil-çoğul ve müzekkerlik-müenneslik açısından mübtedaya uyar. Ancak İnsan dışındakilerin çoğullarının haberi, sıfatı, fiili, zamiri, ism-i mevsulü vb. müennes-tekil gelir.
ÖRNEKLER اَمْثِلة
Mübteda ve Haber
اَلْمُعَلِّمُ طَوِيلٌ Öğretmen uzundur
اَلْمُعَلِّمَانِ طَوِيلَانِ İki öğretmen uzundur
اَلْمُعَلِّمُونَ طَوِيلُونَ Öğretmenler uzundur
اَلْمُعَلِّمَةُ طَوِيلَةُ -k- öğretmen uzundur
اَلْمُعَلِّمَتَانِ طَوِيلَتَانِ İki-k-öğretmen uzundur
اَلْمُعَلِّمَاتُ طَوِيلَاتٌ -k-öğretmenler uzundur
اَلْمُعَلِّمَاتُ فِى الْمَدْرَسَةِ -k-öğretmenler okuldadır.
اَلْكِتَابُ مُفِيدٌ Kitap faydalıdır
اَلْكِتَابَانِ مُفِيدَانِ Ki kitap faydalıdır
اَلْكُتُبُ مُفِيدَةٌ Kitaplar faydalıdır
اَلْمُعَلِّمَاتُ جِئْنَ إلى الْمَدْرَسَةِ Bu öğretmenler okula geldi
هَؤُلاَءِ اَلْمُعَلِّمَاتُ مُعَلِّمَاتُ مَدْرَسَتِنَا Bu öğretmenler bizim okulun öğretmenleridir.
HABERİN BAŞA GEÇTİĞİ YERLER
NOT: (Mübteda elif-lamsız ise, haberin başında harf-i cer –zarf varsa)
Evde bir adam var فِى الْبَيْتِ رَجُلٌ
Bende-yanımda bir kalem var لَدَىَّ قَلَمٌ
Yanında bir kalem var mı? هَلْ عِنْدَكَ قَلَم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اسم الإشارة
İŞARET İSİMLERİ
Yakın için işaret zamirleri
| |||||
Çoğul
|
İkil
|
Tekil
| |||
هَؤُلاَءِ
BUNLAR
| هَذانِ (هَاذيْنِ)nesne ; özne
BU İKİSİ
| هَذا
BU
|
Müzekker
| ||
هَتَانِ ; هَاتَيْنِ nesne; özne
|
هَذِهِ / هَذِي
|
Müennes
| |||
Uzak için işaret zamirleri
| |||||
Çoğul
|
İkil
|
Tekil
| |||
اُولاَئِكَ
|
ذَانِكَ
|
ذَاكَ ذَالِك
|
Müzekker
| ||
تَانِكَ
|
تَاكَ / تِيكَ تِلْكَ
|
Müennes
|
Not:
1- İsmin başına gelir.
2- İşaret ismi, tekil-ikil-çoğul ve müzekkerlik-müenneslikte işaret edilen isme uyar. Sadece insan dışındaki çoğullarda işaret ismi müennes tekil هَذِه * تِلْكَgelir.
3- İsmin başında mutlaka (ل أ)elif-lam bulunur.
4- İşaret isimlerinin sonlarına BAZEN eklenen “ك” harfi muhataba göre çekimlidir. Örneğin: ذَالِكَ ، ذَالِكِمَا ، ذَالِكُمْ v.b.
ÖRNEKLER اَمْثِلة
هَذَا الْمُعَلِّمُ: Bu -e-öğretmen
هَذَانِ الْمُعَلِّمَانِ:“iki-e- “
هَؤُلأء الْمُعَلِّمُونَBu -e-öğretmenler:
هَؤُلأء الْمُعَلِّمِين ل:Bu -e-öğretmenler için
هَذَيْنِ الْمُعَلِّمَيْنِ لِ: “ iki-e- “ için
هَذَا الْكِتَابُ: Bu kitap
هَذَانِ الْكِتَابَانِ: Bu iki kitap
هَذَيْنِ الْكِتَابَيْنِِ مِنْ: Bu iki kitaptan
هَذِهِ الْكُتُبُ: Kitaplar
ذَالِكَ الْكِتَابُ: O kitap
تِلْكَ الْكُتُبُ: Kitaplar
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
إنّ وأخواتها
اِنَّ VE KARDEŞLERİ
1- İsim cümlesinin başına gelirler.
2- Mübteda’yı üstün yaparlar. Mübteda ikilse يْنِ –kurallı müzekker çoğulsa ينَ ) alır.
Müennes çoğullar üstün alması gereken yerde onun yerine esre alır
3- Haber aynen kalır
اِنَّ Şüphesiz
اَنَّ Dığını, diğini
كَاَنَّ Sanki ,mış gibi
لَكِنَّ Ama, fakat
لَيْتَ Keşke
لَعَلَّ Belki, umulur ki
ÖRNEKLER اَمْثِلة
İnnenin İsmi ve Haberi
انَّ اَلْمُعَلِّمَ طَوِيلٌ -E-öğretmen uzundur
اِنَّ اَلْمُعَلِّمَيْنِ طَوِيلَانِ Şüphesiz iki - öğretmen uzundur
لَيْتَ اَلْمُعَلِّمِينَ طَوِيلُونَ Keşke e-öğretmenler uzun olsa
كَاَنَّ اَلْمُعَلِّمَةَ طَوِيلَةٌ Sanki -k- öğretmen uzundur
لَعَلَّ اَلْمُعَلِّمَتَيْنِ طَوِيلَتَانِ Belki iki k-öğretmen uzundur
لَكِنَّ اَلْمُعَلِّمَاتِ طَوِيلَاتٌ Fakat-k-öğretmenler uzundur
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان وأخواتها
كَانَ VE KARDEŞLERİ
1- İsim cümlesinin başına gelirler.
2- Mübteda aynen kalır.
3- Haberi üstün yaparlar. Haber ikilse يْنِ –kurallı müzekker çoğulsa ينَ) alır.
Müennes çoğullar üstün alması gereken yerde onun yerine esre alır
كَانَ يَكُونُ “Oldu “oluyor “ olur.
صَارَ سَيَصِيرُ “Oldu “oluyor “ Dönüştü, dönüşüyor.
اَصْبَحَ يُصْبِحُ “Oldu “oluyor “Sabahladı, sabaha çıktı.
لَيْسَ Değildir.
اَضْحَى Kuşluk vaktine çıktı, kuşlukta bir işle meşgul oldu.
ظَلَّ Kaldı, devam etti,geçti, gündüz bir işle meşgul oldu.
اَمْسَى Akşama girdi ,erişti, akşamleyin bir iş yaptı.
بَاتَ Geceledi, geceyi geçirdi, geceleyin bir işle meşgul oldu.
مَازَالَ Hala.
مَافَتِىَْ Hala.
مَا بَرِحَ Hala.
مَادَامَ .. Sürece, müddetçe, dikçe.
ÖRNEKLER اَمْثِلة
Öğrenim günlük olarak altı saattir.
الدِّرَاسَةُ سِتَّ سَاعَاتٍ يَوْمِيًّا. سَيَصِير Öğrenim günlük olarak altı saat olacak
اَلْمُعَلِّمَانِ طَوِيلَيْنِ لَيْسَ: İki öğretmen uzun değil
كَانَ اللَّهُ رَحِيمًا: Allah çok merhametlidir
اَصْبَحَ الْوَلَدُ نَائِمًا: Çocuk sabahleyin uyudu
اَضْحَى الْجَوُّ بَارِدًا: Kuşluk vakti hava soğudu
ظَلَّ الرَّجُلُ عَامِلاً : Adam gün boyu çalıştı
اِجْتَهِدْ مَادُمْتَ طَالِباً: Öğrenci olduğun sürece çalış
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الاسم الموصول
BELİRTİLİ İSM-İ MEVSULLER (İlgi Zamiri)
نظام الدّين إبراهيم أوغلو
محاضر في جامعة هيتيت بتركيا
ÇOĞUL | İKİL |
TEKİL
| |
اَلَّذِينَ
Kİ O KİMSELER
|
اَللَّذَانِ özne
-اَللَّذَيْنِ- nesne Kİ O İKİSİNİ
| اَلَّذِى
Kİ OKİMSE Okimse
|
MÜZEKKER
|
اَلْلاَّتِي ، اللَّوَاتِي، اللاَّئِي
|
اَللَّتَانِ özne
-اَللَّتَيْنِ- nesne
|
اَلَّتِى
|
MÜENNES
|
Not: Sadece insan dışındaki SADECE çoğullarda İsm-i mevsul müennes tekil
اَلَّتِى gelir. (Akıllı ve akısızlar için kullanılır).
BELİRTİSIZ İSM-İ MEVSULLER
مَنْ (kimse-ler): Sadece akıllılar için kullanılır.
ماَ (şeyler) Hayvan canlılar ve nesneler için kullanılır
اىُّ (hangisi) İnsan, hayvan ve cansızlar için kullanılır
ÖRNEKLER اَمْثِلة
Eve giden öğretmen geldi (FAİL-ÖZNE)
جَاءَ اَلْمُعَلِّمُ الَّذِى ذَهَبَ اِلَى الْبَيْت
Eve giden iki öğretmen geldi (FAİL-ÖZNE)
جَاء اَلْمُعَلِّمَانِ الَّذَانِ ذَهَبَا اِلَى الْبَيْتِ
رَاَيْتُ اَلْمُعَلِّمَيْنِ الَّذَيْنِ ذَهَبَا اِلَى الْبَيْتِ
Eve giden iki öğretmeni gördüm (MEFUL-NESNE)
Eve giden öğretmenler geldi (FAİL-ÖZNE)
جَاء اَلْمُعَلِّمُونِ الَّذِينَ ذَهَبُوا اِلَى الْبَيْتِ
رَاَيْتُ اَلْمُعَلِّمِينِ الَّذِينَ ذَهَبُوا اِلَى الْبَيْتِ
Eve giden öğretmenleri gördüm (MEFUL-NESNE)
لأ تَأْكُلُ مَا اَكَلْتُهَاBenim yediklerimi (şeyleri) sen yemezsin
لأ تَغْضُبُ مَنْ غَضِبُواهُمْOnların kızdığı kimselere sen kızmazsın
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الحال
HAL
( Failin veya Mefulün durumunu bildiren kısımdır. )
NOT:
Hal, durumunu bildirdiği isme sadece tekil-ikil-çoğul ve müzekker-müenneslik açısından uyar. Ancak İnsan dışındakilerin çoğullarının haberi, sıfatı, fiili, hali vb. müennes-tekil gelir
أنواع الحال
HALİN ÇEŞİTLERİ
1- Hal tek kelime olursa genelde ism-i fail olur. Elim-lamsız ve üstünlü olarak gelir
جَاءَ الأَوْلاَدُ لاعِبِينِ _ جَاءَ الْوَلَدَانِ لاعِبَيْنِ _ جَاءَ الْوَلَدُ لاعِبًا
Çocuk -iki-lar oynayarak geldiler
جَاءتْ الْبِنَاتُ لاعِبَاتٍ ;جَائَتْ الْبِنْتَانِ لاعِبَتَيْنِ; جَائَتْ الْبِنْتُ لاعِبَةً
Bir kız-iki-lar oynayarak geldiler
2- Hal mazi fiil olursa başına vegad ( وَقَدْ gelir).
Ali arabasına binmiş olduğu halde geldi جَاءَ عَلِىٌّ وَقَدْ رَكِبَ سَيَّارَتَهُ
3- Hal muzari fiil olursa başına bir şey gelmez. Ancak başında gad
( قَدْ) varsa ve ( وَ)ilave edilir.
Öğretmen sınıfa öğrencileri müjdeleyerek girdi.دَخَلَ الْمُعَلِّمُ الصَّفَّ يُبَشِّرُ الطَلَبَ
4- Hal isim cümlesi olursa başına ve (وَ )gelir.
İnsanlar uyurken ben uyumadım. اَنَا سَهِرْتُ وَ النَّاسُ نَائِمُونَ
5- Halde harf-i cer veya zarf varsa, aynen kalır.
Hilali bulutlar arasında gördüm. رَاَيْتُ الْهِلالَ بَيْنَ السَّحَابِ
Ziynetleri içinde kavminin yanına çıktı.خَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِى زِينَتِهِ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
İSTİSNA
الاستثناء
1- (Hariç, den başka, dışında, sadece, yalnız, ancak, müstesna)anlamlarına gelen edatlarla bir şeyi hariç tutma işlemidir.
2- اِلاّ edatı gelen yerlerde istisna edilen şeyin harekesi: fail istisna edatından önce geçtiyse üstün, geçmediyse ötre, diğerlerinde ise cümle içindeki alması gereken hareke olur.
3-Ancak غَيْرُ سِوَى خَلاَ عَدَا حَاشَا) ) bu edatlardan sonar gelen istisnanın harekesi, muzaf ileyh olduğunda esre olur.
İstisna edatları:
اِلاّ غَيْرُ سِوَى خَلاَ عَدَا حَاشَا
ÖRNEKLER اَمْثِلة
جَاءَ الطُّلاَّبُ الاَّ خَالِدًا ـ مَا جَاءَ الطُّلاَّبُ الاَّ خَالِدًا ـ مَا رَاَيْتُ فِى الصِّفِّ اِلاَّ خَالِدًا
Sınıfta sadece Halid i gördüm (başkasını görmedim. Halid hariç öğrenciler gelmedi. Halid hariç öğrenciler geldi
مَا اَنْتَ اِلاَّ طَالِبٌ ـ مَا جَاءَ الطُّلاَّبُ خَلاَ خَالِدٍ ـ مَا جَاءَ الطُّلاَّبُ غَيْرَ خَالِدٍ
Halit hariç öğrenciler gelmedi. Halid hariç öğrenciler gelmedi. Sen ancak (sadece) bir öğrencisin
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الأفعال المقاربة
MUKAREBE (YAKLAŞMA) FİİLLERİ
Not: Bu fiillerden sonra muzari fiil gelir.
اَوْشَكَ – يُوشِكُ genellikle muzari fiilin başına أَنْ alır
كَرَبَ genellikle muzari fiilin başına أَنْ alır
كَادَ – يَكَادُ nadiren muzari fiilin başına أَنْ alır
Gün bitmek üzere النَّهَارُ أَنْ يَنْقَضِىَ اَوْشَك
Yağmur neredeyse yağacak gibi oldu كَادَ الْمَطَرُ يَنْزِلُ
Yağmur yağmak üzere, neredeyse yağacak الْمَطَرُ يَنْزِلُ يَكَادُ
Nerdeyse hiç bir sözü anlamıyorlar لاَ يَكَدُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
RECA (UMMA) FİİLLERİ
اِخْلَوْلَقَ . حَرَى . عَسَى
Not: Bu fiillerden sonra اَنْ ondan sonra da muzari fiil gelir
Belki Allah bizi affederعَسَى اللَّهُ اَنْ يَتُوبَ عَلَيْنَا
Umulur ki-belki öğrenciler başarır عَسَى الطُّلاَّبُ اَنْ يَنْجَحُوا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
BAŞLAMA FİİLLERİ
أَخَذَ . اِبْتَدَاَ . جَعَلَ
Not: Bu fiiller başta gelir. Sonra gelen fiil, muzari olur.
Yazmaya başladıاَخَذَ يَكْتُبُ
Okumaya başladımاِبْتَدَاْتُ اَقْرَاُ
İstiğfar etmeye başladıkجَعَلْنَا نَسْتَغْفِر ُ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المعلوم والمجهول في الأفعال
FİİLLERDE ETKEN, EDİL GEN YAPMA VE ÇEKİMLERİ
1- Mazi Geçmiş Zaman
a-İlk harf ötre yapılır
b- Sondan ikinci asıl harf esre yapılır
Yazdı –yazıldı كَتَبَ كُتِبَ Yazdık-yazdıkكَتَبْنَا كُتِبْنَا
Çıkardık-çıkarıldıkاَخْرَجْنَا اُخْرِجْنَا
Dedi –denildi قَالَ قِيلَ Dua etti-dua edildiدَعَى دُعِىَ
2- Muzari şimdiki Zaman
a-İlk harf ötre yapılır
b- Sondan ikinci asıl harf üstün yapılır
Yazıyor-yazılıyor يَكْتُبُ يُكْتَبُ
Yazıyoruz-yazılıyoruzنَكْتُبُ نُكْتَبُ
Diyor-deniliyor يَقُولُ يُقَالُ
Hükmediyor-hükmediliyorيَقْضِى يُقْضَى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استعمالات بعض الأفعال
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder